Latest News
Friday, November 02, 2012

SATU SOMALIA - INFO MINDA

SATU SOMALIA - INFO MINDA
SOMALIA adalah satu-satunya Negara di dunia yang mana penduduknya bercakap dalam satu bahasa sahaja iaitu bahasa SOMALI
Rakyat Somalia

SATU SOMALIA, begitulah yang boleh saya gambarkan kerana Somalia adalah satu-satunya Negara di dunia yang mana penduduknya bercakap atau bertutur dalam satu bahasa sahaja iaitu bahasa SOMALI.

 Apa itu Bahasa Somali?

Bahasa Somali ialah bahasa nasional Somalia yang termasuk dalam rumpun Afro-Asia. Bahasa ini juga dituturkan di sebagian wilayah EthiopiaDjibouti dan Kenya.


Nota: Kalau di negara kita tak taulah berapa banyak bahasa kan? ada perak, penang, kelate, nogoghi.. dll.

INCOMING SEARCH TERM :

bahasa somalia, somalia, rakyat somalia, percakapan somalia
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

9 comments:

  1. tu baru cakap loghat melayu, loghat cina pun ade, contoh kat penang banyak guna hokkien dari mandrin etc etc

    ReplyDelete
  2. satu malaysia!!! eh satu somalia!! kesian betul dengan kehidupan mereka kan.. :(

    ReplyDelete
  3. kadang bahas cina aq hnya fhm,, nak bca or bertutur x pndai sgt.. hak2.. almaklum la skola dulu smua cina kat klas melayu hnya ada 4 org je kat klas.wlupun bgtu,, org melayu jgk pling bising ..cikgu klas2 lain slalu komplen bdak melayu kat kelas tu bising sgt.. hahaha..jiwa taikooo .. lari topik dah ni

    anyway kesian kat org somalia ni.. hmmmm ,, sedih tgk..

    ReplyDelete
  4. takut bila tengok rakyat2 somalia ni.. kebuluran, krisis makanan.. owh,

    ReplyDelete
  5. bersimpati dengan derang ni... hidup tak pernah senang kot... =..= tapi mungkin derang tak hidup mewah tapi mungkin derang bahagia... :P


    p/s: melawat tuan blog... sihat ke dia ari ni?? :)

    ReplyDelete
  6. @paripariputih sihat2 aje... cuma dah cipta rekod baru... rekod takleh tido dah 2 hati setengah..

    ReplyDelete
  7. satu bahasa aje??
    mudah nak berkomunikasi sesama sendiri...

    ReplyDelete
  8. sedih tengok rakyat dorang...
    humm..

    tp kan kalau malaysia ade satu bahasa je..best tak? haha

    ReplyDelete

Sebarang Komen yang tidak berkaitan dengan artikel / SPAM akan Di PADAM. Terima Kasih.

Item Reviewed: SATU SOMALIA - INFO MINDA Rating: 5 Reviewed By: potia casadelarossa