Latest News
Tuesday, September 11, 2012

SUATU MASA - Episod 2

Episod 1 : SUATU MASA

Sedutan episod 1 ......
Aida : Amy.. awak tak pergi melawat Syahir ke??

Aku ; Melawat Syahir?? melawat apa ni Aida ............??? (pertanyaan aku seolah-olah terkejut dengan soalan Aida itu..)

Jannah ; Tadi si Zul (Zul De Alexis) call dia cakap.....

Pertanyaan aku seolah-olah tergantung begitu sahaja.. bila aku cuba mereka seolah-olah merahsiakan sesuatu daripada pengetahuan aku...

Aku ; Aida... Jannah... cuba terangkan apa sebenarnya yang berlaku?? (aku merapatkan kerusi dan cuba mendengarkannya apa yang dah berlaku pada Syahir.. satu persatu di terangkan kepada aku...) dalam hati aku terdetik satu ungkapan... siapa aku sebenarnya.. mengapa aku orang terakhir tahu..sedangkan setiap hari boleh di katakan aku bersamanya.. kemana saja ada aku di situ ada dia dan begitulah sebaliknya..
Tak mengapalah baru aku tahu siapa aku yang sebenarnya...

Kadang-kadang aku pasrah dengan kehendakNYA.. bertimpa-timpa yang aku rasai sejak akhir-akhir ni.. apa yang aku mampu cuma berserah sajalah...

"Ketawa bersama.. kuharap mati pun bersama" begitulah kekuatan jalinan persahabatan dalam diri aku ni... tapi... ahhh...!!! biarlah....
Aku pun berlalu setelah aku mendengar penjelasan daripada Aida dan Jannah itu tadi...

[Dalam situasi yang lain di suatu tempat]

Jeritan riuh rendah sana-sini.. kanak-kanak riang ria berlari kesana kemari... "Sayang... jangan main jauh-jauh..." kata seorang bapa (Phat) kepada anaknya...yang mana Phat bersama isteri kesayangannya sedang asyik memerhatikan anaknya bermain air di tepi pantai...

Kenapa ya.. makin hari aku rasa aku makin kehilangan..  kenapa?? kenapa??.... bentak hati aku.. aku berjalan melusuri pantai dengan deruman ombak lemah seakan memahami situasi aku ketika ini... seolah-olah kebahagiaan... kegembiraan... gurau senda... hilai tawa telah hilang dalam diri aku...

"Tergamak kau Baby.... merentap hati aku sebegini rasa... ada sahabat pun dah nak meninggalkan aku.. bukan nak bagitau aku pun..."

Esoknya aku ke rumah Syahir...  hoi !!! Syahir!!!... (yang mana ketika itu secara kebetulan berada di depan rumah bersama pakcik tua yang membawa kereta sewa parking di depan rumahnya)

Aku ; Tergamak ko buat aku macamni haa... ko ingat aku ni sape?... aku kawan ko...!! kawan ko lah..!! (sambil mengesat air mata yag bergenang dengan lengan baju..)

Syahir ; Maafkan aku Amy.. bukan aku tak nak bagitahu...cuma... aku tak sampai hati nak cakap kat ko.. aku tak sampai hati nak berpisah dengan ko.. aku tahu kalau aku bagitahu ko tak akan izinkan aku pergi...


Aku ; Tapi kita masih lagi boleh bawak bingcang.. tapi ko ego!! tak nak bagitahu aku.. aku pun bukanlah anak orang kaya Syahir.. aku pun orang susah.. tapi demi masa depan aku teruskan jugak!!
(ketika itu aku tak dapat menahan sebak sangat-sangat... dan ku lihat air mata syahir berlinangan membasahi pipinya..) dari kecil sampailah ke besar aku dan dia tak pernah berpisah.. kini kami terpaksa berpisah di atas kesempitan kewangan..

Kami berjabat tangan dan ku peluk erat sambil ku menepuk-nepuk bahunya..sambil menahan kesebakkan..
Tiba-tiba...aku terdengar satu deruman enjin yang pernah aku dengar sebelum ni... ermmm... kereta merah tu rupanya...

Aku ; Oklah Syahir.. aku paham situasi ni.. harap di kampung nanti ko tak lupakan aku.. rajin-rajinlah SMS..

Syahir ; Aku mintak maaf banyak-banyak.. kalau ada rezeki nanti aku nak sambung belajar balik.. boleh aku jumpa ko lagi..

Tiba-tiba terdengar satu suara.......

W o o o o i i i .......!!!!!!

Bersambung..

Siapakah dan apakah yang bakal berlaku? ikuti kisahnya di episod 3..

Nota : Cerita, nama dan watak adalah rekaan semata-mata.. maafkan aku kalau ada yang terasa terkilan, marah dan gembira dengan cerpen ini..cerita ini juga tidak ada kena mengena dengan aku.. ini cuma PROMOT BLOG semata-mata..jika perlu aku akan menyambung cerpen ni dengan jalan cerita yang sama dengan menambah watak-watak lain sebagai PROMOT blog-blog yang lain pulak.. tengok mood lah..

INCOMING SEARCH TERM :

cerpen Suatu masa, cerpen review blog
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

10 comments:

  1. yess komen 1st... asik sambung jer.. nak jadik novel ke ape nih...

    ReplyDelete
  2. adakah kereta itu milik korn??hahahaha

    ReplyDelete
  3. haha,, mkn popkorn smbil menunggu,episod seterusnya.. so bila nama aq masuk ni?? hahahaha.. nak jugak rupanya.. ok abaikan.. tp jika ada .. saya sukaaaa

    ReplyDelete
  4. kete sape tu yg berbunyik ? huhu

    ReplyDelete
  5. paidai lu buat pembaca ternanti2 bro!!serius wa tak sabaq!

    ReplyDelete
  6. lain mcm jadi nya blog sahabat aku ni..xpe bro buat semula k

    ReplyDelete
  7. wah.. comel nye.. blog ni.. eh blog potia lah...

    ReplyDelete
  8. baby bukan tergamak, baby cuma sampai hati je =)
    ~suka la wajah baru ni rasa cam putih suci je alaa, cam bak kata anuar zain tu 'sesucinya cintamu' :)

    ReplyDelete

Sebarang Komen yang tidak berkaitan dengan artikel / SPAM akan Di PADAM. Terima Kasih.

Item Reviewed: SUATU MASA - Episod 2 Rating: 5 Reviewed By: potia casadelarossa