Latest News
Saturday, September 24, 2016

Carta Top 10 Bangunan Tertinggi Di Dunia

Top 10 Bangunan Tertinggi Di Dunia | Informasi kali ini mengenai bangunan tertinggi di dunia. Bangunan manakah yang tersenarai?. Sememangnya negara kita (Malaysia) amat bertuah sekali kerana kita bukan ada satu malah kita ada 2 bangunan tertinggi di dunia tersenarai sehingga tahun 2011. Lihat senarai yang di lampirkan di bawah;

Senarai - Top 10 Bangunan Tertinggi Di Dunia

  1. Burj Khalifa.
    Bandar - Dubai
    Negara - Emiriah Arab Bersatu (UEA)
    Ketinggian - 828 meter [2,717 ft]
    Bilangan aras - 163 tingkat
    Siap di bina pada tahun - 2010

  2. Menara Abraj Al Bait.
    Bandar - Makkah
    Negara - Saudi Arabia
    Ketinggian - 601 meter [1,971 ft]
    Bilangan aras - 95 tingkat
    Siap di bina pada tahun - 2011

  3. Taipei 101.
    Bandar - Taipei
    Negara - Taiwan
    Ketinggian - 509 meter [1,670 ft]
    Bilangan aras - 101 tingkat
    Siap di bina pada tahun - 2004

  4. Shanghai World Financial Center
    Bandar - Shanghai
    Negara - China
    Ketinggian - 492 meter [1,614 ft]
    Bilangan aras - 101 tingkat
    Siap di bina pada tahun - 2008

  5. International Commerce Centre
    Bandar - Hong Kong
    Negara - China
    Ketinggian - 484 meter [1,588 ft]
    Bilangan aras - 108 tingkat
    Siap di bina pada tahun - 2010

  6. Menara Berkembar Petronas 1 (KLCC)
    Bandar - Kuala Lumpur
    Negara - MALAYSIA
    Ketinggian - 452 meter [1,483 ft]
    Bilangan aras - 88 tingkat
    Siap di bina pada tahun - 1998

  7. Menara Berkembar Petronas 2 (KLCC)
    Bandar - Kuala Lumpur
    Negara - MALAYSIA
    Ketinggian - 452 meter [1,483 ft]
    Bilangan aras - 88 tingkat
    Siap di bina pada tahun - 1998

  8. Nanjing Greenland Financial Center
    Bandar - Nanjing
    Negara - China
    Ketinggian - 450 meter [1,476 ft]
    Bilangan aras - 89 tingkat
    Siap di bina pada tahun - 2010

  9. Willis Tower
    Bandar - Chicago
    Negara - USA
    Ketinggian - 442 meter [1,451 ft]
    Bilangan aras - 108 tingkat
    Siap di bina pada tahun - 1974

  10. Kingkey 100Bandar - Shenzhen
    Negara - China
    Ketinggian - 442 meter [1,449 ft]
    Bilangan aras - 98 tingkat
    Siap di bina pada tahun - 2011

Sinopsis mengenai Top 10 Bangunan Tertinggi Di Dunia adalah;

top 10 bangunan tertinggi di dunia
Struktur bangunan tetinggi di dunia ini di ambil kira sehingga antena teratas.
  • China mempunyai 3 bangunan tertinggi yang tersenarai dalam Top 10 bangunan tertinggi di dunia.
  • Jumlah bilangan aras/tingkat bungunan tidak menjamin ketinggian bangunan tersebut. Tetapi banguan Burj Khalifa mempunyai jumlah 163 tingkat/aras keseluruhannya.
  • Willis Tower menjadi bangunan terlama setakat ini, siap di bina pada tahun 1974.
  • MALAYSIA - Bangunan pencakar langit Menara berkembar Petronas 1 dan Menara berkembar Petronas 2 di rekodkan ke tempat ke 6 dan ke 7 sebagai banguan tertinggi di dunia.

INCOMING SEARCH TERM :

bangunan tertinggi di dunia, bangunan pencakar langit, top 10 bangunan tertinggi di dunia
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

12 comments:

  1. Hebatnya Negara2 kat Asia ni ye, kebanyakan yg top 10 rata2 negara Asia =)

    ReplyDelete
  2. utglah klcc sebab berkembar...terus amek dua ranking sekaligus...

    ReplyDelete
  3. tu la pasal.. tp rugi kan.. patut dia buat kembar 4 baru Malaysia konker hbs ekeke

    ReplyDelete
  4. Pakat berlumba-lumba nak jadi yang tertinggi dan terbaik..lambang kemegahan

    ReplyDelete
  5. hebat betul ciptaan manusia kan? bayangkan bagaimana mereka mampu buat setinggi tu? dh berapa nyawa terkorban hanya untuk membuat menara tu...

    - Admins Blog 3 Dalam 1

    Jom baca Artikel Terkini: Fizz Fairuz Bohong, Saya Bukan Isteri Orang – Azlyn Massiela - Gossip Selebriti Malaysia
    http://blog3dalam1.blogspot.com/2013/02/fizz-fairuz-bohong-saya-bukan-isteri.html

    ReplyDelete
  6. tq atas info bro..tinggi nya gayat aku tau hehe

    ReplyDelete
  7. kl tower tak masuk ranking ker???

    ReplyDelete
  8. @Dik bee paham, ni kategori bangunan kan, bukan tower

    ReplyDelete
  9. rsa bgga gila jd rkyat Malaysia..haha :p

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  11. oh...bru thu, dia kira dua2 bangunan lain2 ae..bangga lak ase..hehe

    ReplyDelete

Sebarang Komen yang tidak berkaitan dengan artikel / SPAM akan Di PADAM. Terima Kasih.

Item Reviewed: Carta Top 10 Bangunan Tertinggi Di Dunia Rating: 5 Reviewed By: potia casadelarossa