Latest News
Monday, October 26, 2015

Fakta Tentang Pepatung Atau Dragonfly

Fakta Tentang Pepatung Atau Dragonfly | Kali ini blogger2u (B2U) ingin kongsikan fakta mengenai serangga yang seringkali kita lihat yang mana kita hanya mengenalinya sebagai pepatung.

Pepatong juga ada yang menggelarkannya "tuyuk" (segelintir bahagian pantai timur). Minat B2U dalam photography (fotografi) tidak boleh lari jika tidak merakamkan apa saja yang melintas di depan mata bilamana ada sesuatu yang boleh di abadikan dalam bentuk visual. Tidak kiralah samada di daratan mahupun yang berterbangan atau yang bertebaran di ruang angkasa (bulan & bintang).

Fakta Pepatung Dragonfly
Pepatung gemar hinggap di hujung-hujung ranting, daun, pucuk-pucuk tumbuhan dan pada bunga rumput dalam keadaan statik.

Kenali Pepatung atau Dragonfly

Pepatung atau nama rasminya Dragonfly (universal) adalah serangga pemangsa yang besar biasanya ditemui di sekitar kawasan berair. Pepatung hampir sama dengan Damselfly tetapi sayap pada Pepatung dewasa adalah jauh berbeza. Manakala Damselfly mempunyai ruba bentuk badan lebih tirus seperti jarum.

Damselfly, Pepatung atau Dragonfly
Damselfly bentuknya lebih kecil dan tirus berbanding Pepatung atau Dragonfly

Habitat Pepatung atau Dragonfly

Pepatung ini didapati berlegar berhampiran tasik dan paya sebagai larva pepatung itu (peri / bayi) adalah akuatik. Pepatung peringkat larva mampu menghasilkan gigitan yang pedih jika terkena gigitannya manakala pepatung dewasa tidak menimbulkan ancaman kepada manusia. Pepatung terkenal dengan warna yang indah pada badan dan sayapnya yang berkilau apabila pepatung itu terbang di sekitar air.

Rupa Bentuk Pepatung atau Dragonfly

Pepatung atau Dragonfly mempunyai bentuk badan yang tirus panjang, badan nipis dan biasanya berwarna-warni, mata besar dan dua pasang sayap telus atau lutsinar. Seperti spesis serangga lain, pepatung juga mempunyai enam kaki tetapi ia tidak dapat berjalan di atas tanah. Dalam penerbangan pepatung dewasa ianya boleh melonjak dalam enam arah iaitu ke atas, ke bawah, ke hadapan, belakang, dan sisi ke sisi.

Tahukah Anda

Pepatung dan juga larva pepatung adalah haiwan karnivor dan mereka memakan semata-mata ke atas haiwan kecil yang lain. Mangsa utama pepatung adalah nyamuk, lalat, lebah dan invertebrata kecil yang lain. Makanan utama larva pepatung adalah serangga akuatik dan telur mereka. Pepatung ini juga adalah mangsa kepada beberapa pemangsa di seluruh dunia termasuk burung, ikan dan reptilia seperti cicak.

Serangga Mangsa Pemangsa

Pepatung atau Dragonfly juga biasanya menjadi mangsa kepada amfibia seperti kodok, katak dan newts besar. Pepatung betina bertelur di dalam atau berhampiran air, telurnya sering di lihat terapung atau timbul di celah-celah tumbuh-tumbuhan. Telur-telur pepatung ini menetas dalam bentuk nymphs.

Nimfa pepatung hidup di bawah permukaan air, menggunakan rahang extendible untuk menangkap invertebrata atau vertebrata seperti berudu dan ikan (bentuk dia seolah-olah kala jengking). Peringkat larva bagi pepatung yang besar boleh bertahan selama lima tahun. Dalam spesies yang lebih kecil, peringkat ini boleh bertahan antara dua bulan dan tiga tahun. Apabila larva telah bersedia untuk berubah bentuknya menjadi dewasa, ia memanjat ranting atau tumbuh-tumbuhan yang baru tumbuh.

Pendedahan kepada udara menyebabkan larva mula bernafas. Kulit berpecah di tempat yang lemah di belakang kepala dan pepatung dewasa merangkak keluar dari kulit larva lama, pam sehingga sayapnya dan terbang di luar untuk memakan agas dan lalat atau serangga terbang yang lebih kecil.


Habitat Pepatung atau Dragonfly
Pepatung atau Dragonfly mudah di dapati di kawasan lembab atau berpaya / Lokasi Canna Walk Taman Botani Putrajaya

Pepatung atau Dragonfly mahupun Damselfly mempunyai habitat yang sama dan mudah didapati di kawasan lembah, paya atau kawasan tanah yang bertakung air seperti di taman-taman. Cuba perhatikan di sekeliling persekitaran rumah anda. Lagi gambar menarik mengenai Taman Botani Putrajaya.
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

2 comments:

  1. Wah! Baru tau yang satu lg tu nama dia demsfly.. Hehe.. Ingatkan sama je.. Byk info dapat dlm entri ni.. Tq SB!😁

    ReplyDelete
  2. good info...sy bekerja dgn seorang pakar dlm bidang ni...entomologi..

    ReplyDelete

Sebarang Komen yang tidak berkaitan dengan artikel / SPAM akan Di PADAM. Terima Kasih.

Item Reviewed: Fakta Tentang Pepatung Atau Dragonfly Rating: 5 Reviewed By: potia casadelarossa